برای مدیریت یک شرکت استارتاپی، به چه نکاتی باید توجه کرد، پس از اینکه شما توانستید یک شرکت استارت آپی را ثبت و تأسیس کنید، باید بتوانید آن را مدیریت کنید. برای اینکار باید به یک سری نکات توجه کنید که در این مطلب ما آن نکات را برای شما جمع آوری کرده ایم. با ما همراه باشید.
پروانهی کارتان را بگیرید.
یادتان باشد که پروانهی کسبوکار کوچکتان را در آن صنعت خاص ثبت کنید و بگیرید. این مرحله از این نظر مهم است که تضمین میکند کسبوکارتان قانونی و طبق مقررات صنعت کار میکند.
حتماً مجوزهای مربوط به خدمات خاصی که ارائه میدهید بگیرید؛ مثلا تعمیرات منزل یا تهیهی مالیات که ممکن است به ثبتنام و گواهی صلاحیت نیاز داشته باشد. اگر کسبوکارتان با پروانهها و مجوزهای لازم فعالیت نکند، نمیتوانید کارکنان موثری استخدام کنید.
- همهی کسبوکارها به پروانه نیاز ندارند. حتماً از ادارهی محلی کسبوکارهای کوچک بپرسید که برای کارتان چه چیزهایی لازم است.
صلاحیت کارکنان را احراز کنید.
کسانی را استخدام کنید که در زمینهی کاریتان مدرک دارند؛ مثل حسابداری رسمی یا تکنسین تعمیر لوازم برقی.
داشتن مدارک صلاحیت برای تمام کارکنان باعث میشود که مطمئن شوید کارکنانتان بیشترین مهارت را دارند و اعتماد مشتری به کسبوکارتان بیشتر میشود.
سازمانیافته باشید.
سازماندهی زمان، کارکنان، امور مالی و موجودی یکی از کلیدهای ادارهی موفقیتآمیز یک کسبوکار کوچک است. برگ گستردهای ( spreadsheet ) بسازید که حساب تمام جزئیات مهم را نگه دارید و دیگر مجبور نباشید تمام حواستان را به آنها بدهید و حداقل هفتهای یک بار وقت بگذارید و همهچیز را مرور کنید.
- سازمان دهی هفتگی، دوهفتگی یا ماهانهی جلسات با کارکنانتان، کمک میکند که مطمئن شوید همه دربارهی امور توافق دارند و کمک میکند از اتلاف زمان یا همپوشانی مسئولیتهای مختلف بین اعضای تیمتان جلوگیری کنید. این جلسات کمک میکند که تحلیل کنید چه کسی وظایف محولهاش را بهخوبی انجام میدهد و چه کسی انجام نمیدهد.
مسئولیتها را به دیگران بسپرید.
شما نمیتوانید همهی کارها را خودتان انجام بدهید، پس کارها و مسئولیتهای مختلف را به کارکنان با کفایت بسپرید. استارتاپ ها معمولاً اینطور هستند که کارکنان باید وظایف و مسئولیتهای بسیاری را بهعهده بگیرند که لزوما در حوزهی تخصصشان نیست.
- معمولاً خوب است که کل عملیاتهای کسبوکارتان را به کارهای خاص تجزیه کنید و آنها را به کارکنان مختلف یا اعضای تیمتان بسپارید.
- هنگام سپردن مسئولیتها هم حتماً نظارت بر کارهای خاصی را به فرد باصلاحیت بسپرید. مثلاً، نباید یک حسابدار نمایندهی شما در امور قانونی باشد یا یک وکیل دفاتر مالیتان را مرتب کند.
- بررسی کارهای شرکتتان از این منظر کمک میکند که نیازهایتان در فرایند استخدام کارکنان را هم شناسایی کنید.
در جریان باشید.
بعد از اینکه تصمیم گرفتید چه کسی مسئول وظایف شرکتتان باشد، لازم است که همچنان در جریان امور باشید تا مطمئن شوید که تمام کارکنانتان وظایفی را که به آنها محول شده است، به انجام میرسانند.
لازم است که در برابر نیازهای مشتریان هم پاسخگو باشید. مطمئن شوید که از نیازها و بازخورد مشتری آگاه هستید و نباید از درگیرشدن با مشتری طفره بروید، حتی اگر این وظیفه را به یکی از کارکنانتان محول کرده باشید.
- هر از گاهی لازم است کارمندی را اخراج یا استخدام کنید. حتماً از تمام قوانین دولتی که به برابری استخدام و قوانین ضدتمایز در حوزهی شما میپردازند و به استخدام، اخراج، انضباط و رفتار با کارکنان مربوط میشوند، اطلاع داشته باشید.
- سپردن تمام بازخوردهای مشتری به کارکنانتان تاکتیک مدیریتی خطرناکی است. کارکنان ممکن است از ارائهی اطلاعات تحریف شده دربارهی رضایت مشتری یا سودمندی کالا به شما سود ببرند که باز هم باعث میشود تصمیمات مدیریتی اشتباهی برای کل شرکت بگیرید.
- به همین ترتیب، هر چیزی که کارکنانتان دربارهی کسبوکار میگویند، چشمبسته قبول نکنید. این شرکت شما است و شما باید خود را در معرض خطر قرار بدهید، پس فعالانه بر نتایج کسبوکارتان نظارت کنید.